Program ma na celu przedstawienie uczniom szkół średnich z Łodzi i województwa łódzkiego, jak wygląda praca naukowa. Chcemy im pokazać, że nawet najbardziej szalone zainteresowania mogą być realizowane na naszym Wydziale
– podkreśla dr Karolina Kołodziej, pełnomocnik dziekana ds. współpracy ze szkołami oraz wydziałowa koordynatorka programu ZUŚS.
Stereotypy płciowe, rosyjski balet i języki obce...
Piątkowe spotkanie było okazją do zaprezentowania i podsumowania efektów kilkumiesięcznej współpracy między uczniami a wykładowcami naszego Wydziału. Jedenastu młodych badaczy z pięciu szkół z Łodzi i Tomaszowa Mazowieckiego wygłosiło referaty, które zaskoczyły swoją różnorodną tematyką. Poruszono m.in. temat obrazu kobiet w mediach, stereotypów płciowych w polskich animacjach czy historii popularności baletu rosyjskiego w Europie. Nie zabrakło również prac dotyczących języków obcych.
Tematyka referatów była bardzo różnorodna, co było dla mnie zaskakujące. Prezentowało się wiele osób i widać było, że są to ludzie bardzo ambitni i zainteresowani tym, o czym opowiadali
– komentował Franciszek Koronkiewicz, uczeń VIII Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, którego wystąpienie dotyczyłot disneyizacji klasyki literatury.
Szansa na rozwój
Program „Zdolny uczeń – świetny student” ma charakter interdyscyplinarny, dzięki czemu uczniowie biorący w nim udział mają szansę na zaangażowanie się w interesującą ich dyscyplinę naukową. Dzięki doświadczonym mentorom, którzy czuwają nad ich rozwojem, uczestnicy mają dostęp do uczelnianych zasobów, mogą brać udział w wykładach, korzystać ze specjalistycznych sal i Biblioteki UŁ.
Korzyści płynące z programu doceniają również mentorzy, którzy przez cały rok akademicki pracowali nad rozwojem swoich podopiecznych.
Uważam, że „Zdolny Uczeń – Świetny Student” to znakomita okazja do zmierzenia się z pracą naukową w bezpiecznych warunkach przy pomocy mentora. Wszyscy uczestnicy wykazali się dużą wytrwałością, ciężką pracą i doskonałymi prezentacjami. Są obiecującymi kandydatami na studia i mają predyspozycje do kontynuowania dalszej pracy naukowej
– zaznacza mgr Marta Sterna, mentorka i wykładowczyni z Zakładu Italianistyki UŁ.
A jakie motywacje towarzyszyły uczestnikom programu? W czym dostrzegają największe zalety ZUŚS?
Postanowiłam wziąć udział w programie, aby spróbować swoich sił i zobaczyć, w czym się mogę sprawdzić i co jest dla mnie odpowiednie. Jestem bardzo wdzięczna mojej mentorce za to, jak się mną zaopiekowała. Polecam wszystkim wziąć udział w programie, każdy jest tutaj bardzo otwarty na współpracę
– powiedziała Julia Dąbek, uczennica XXXIV Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, która przedstawiła referat dot. włoskiej gestykulacji.
Coraz więcej zdolnych uczniów
Tegoroczną odsłonę akcji pomyślnie ukończyło aż 220 uczniów, w tym 20 na Wydziale Filologicznym UŁ. Do tej pory w 8 edycjach wzięło udział 1138 młodych badaczy z całego województwa łódzkiego.
Mamy nadzieję, że przynajmniej kilkoro z tegorocznych naszych podopiecznych w przyszłości pojawi się na Filologu już w roli studentów
– podsumowuje dr Karolina Kołodziej.
? Pełna fotorelacja z wydarzenia
Tekst: Natalia Sobczyk
Zdjęcia: Bartosz Burski