Strefa Pracownika

„Zdolny Uczeń – Świetny Student” – podsumowanie VIII edycji programu na Wydziale Filologicznym

5 czerwca w auli A5 Wydziału Filologicznego odbyło się uroczyste podsumowanie kolejnej edycji programu „Zdolny Uczeń – Świetny Student”, w którym po raz ósmy udział wzięli uczniowie szkół średnich. Inicjatywa ta daje przyszłym studentom możliwość indywidualnej pracy z wykładowcami oraz dostęp do zasobów uczelni, dzięki czemu uczestnicy mogą bez przeszkód rozwijać swoje kompetencje i zainteresowania przy współpracy ze środowiskiem akademickim.
Opublikowano: 06 czerwca 2025
kadr z podsumowania programu

Na zdjęciu dr Karolina Kołodziej, koordynatorka programu, oraz prof. Monika Worsowicz, prodziekan ds. współpracy ze szkołami

prof. Monika Worsowicz

prof. Monika Worsowicz

Mentorzy projektu

Na podsumowaniu obecni byli mentorzy

uczetsnik programu podczas prezentacji

Uczestnicy projektu prezentowali wnioski ze swoich badań w trakcie krótkich wystąpień

prof. Monika Worsowicz i dr Paulina Mirowska

Mentorzy otrzymali specjalne podziękowania z rąk Pani Prodziekan prof. Moniki Worsowicz

uczestnicy programu

Uczniowie z zainteresowaniem przysłuchiwali się poszczególnym wystąpieniom

uczestnicy programu wraz z mentorami

Zbiorowe zdjęcie uczestników z mentorami

uczestnicy programu

Uczestnicy projektu na pamiątkowym zdjęciu

Program ma na celu przedstawienie uczniom szkół średnich z Łodzi i województwa łódzkiego, jak wygląda praca naukowa. Chcemy im pokazać, że nawet najbardziej szalone zainteresowania mogą być realizowane na naszym Wydziale

– podkreśla dr Karolina Kołodziej, pełnomocnik dziekana ds. współpracy ze szkołami oraz wydziałowa koordynatorka programu ZUŚS.

dr Karolina Kołodziej

Stereotypy płciowe, rosyjski balet i języki obce...

Piątkowe spotkanie było okazją do zaprezentowania i podsumowania efektów kilkumiesięcznej współpracy między uczniami a wykładowcami naszego Wydziału. Jedenastu młodych badaczy z pięciu szkół z Łodzi i Tomaszowa Mazowieckiego wygłosiło referaty, które zaskoczyły swoją różnorodną tematyką. Poruszono m.in. temat obrazu kobiet w mediach, stereotypów płciowych w polskich animacjach czy historii popularności baletu rosyjskiego w Europie. Nie zabrakło również prac dotyczących języków obcych. 

Tematyka referatów była bardzo różnorodna, co było dla mnie zaskakujące. Prezentowało się wiele osób i widać było, że są to ludzie bardzo ambitni i zainteresowani tym, o czym opowiadali

– komentował Franciszek Koronkiewicz, uczeń VIII Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, którego wystąpienie dotyczyłot disneyizacji klasyki literatury.


Szansa na rozwój

Program „Zdolny uczeń – świetny student” ma charakter interdyscyplinarny, dzięki czemu uczniowie biorący w nim udział mają szansę na zaangażowanie się w interesującą ich dyscyplinę naukową. Dzięki doświadczonym mentorom, którzy czuwają nad ich rozwojem, uczestnicy mają dostęp do uczelnianych zasobów, mogą brać udział w wykładach, korzystać ze specjalistycznych sal i Biblioteki UŁ. 

Korzyści płynące z programu doceniają również mentorzy, którzy przez cały rok akademicki pracowali nad rozwojem swoich podopiecznych.

Uważam, że „Zdolny Uczeń – Świetny Student” to znakomita okazja do zmierzenia się z pracą naukową w bezpiecznych warunkach przy pomocy mentora. Wszyscy uczestnicy wykazali się dużą wytrwałością, ciężką pracą i doskonałymi prezentacjami. Są obiecującymi kandydatami na studia i mają predyspozycje do kontynuowania dalszej pracy naukowej

– zaznacza mgr Marta Sterna, mentorka i wykładowczyni z Zakładu Italianistyki UŁ.

mgr Marta Sterna z podopieczną

A jakie motywacje towarzyszyły uczestnikom programu? W czym dostrzegają największe zalety ZUŚS?

Postanowiłam wziąć udział w programie, aby spróbować swoich sił i zobaczyć, w czym się mogę sprawdzić i co jest dla mnie odpowiednie. Jestem bardzo wdzięczna mojej mentorce za to, jak się mną zaopiekowała. Polecam wszystkim wziąć udział w programie, każdy jest tutaj bardzo otwarty na współpracę

– powiedziała Julia Dąbek, uczennica XXXIV Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, która przedstawiła referat dot. włoskiej gestykulacji.

Coraz więcej zdolnych uczniów

Tegoroczną odsłonę akcji pomyślnie ukończyło aż 220 uczniów, w tym 20 na Wydziale Filologicznym UŁ. Do tej pory w 8 edycjach wzięło udział 1138 młodych badaczy z całego województwa łódzkiego. 

Mamy nadzieję, że przynajmniej kilkoro z tegorocznych naszych podopiecznych w przyszłości pojawi się na Filologu już w roli studentów 

– podsumowuje dr Karolina Kołodziej.

Pełna fotorelacja z wydarzenia 


Tekst: Natalia Sobczyk
Zdjęcia: Bartosz Burski

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

kontakt@filologia.uni.lodz.pl
tel: 42/665 51 06
fax: 42/665 52 54

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR