Ornamenty Kobiecości

Wystawa „Ornamenty kobiecości”

  • czas i miejsce trwania wystawy: 1 lutego (wernisaż o godz. 18.00) – 2 marca 2025 r., Uniwersytecka Galeria Wozownia 1/5,
    ul. Franciszkańska 1/5
  • wystawę można zwiedzać w środy, czwartki i piątki w godz. 15.00-19.00, a także w soboty, godz. 12.00-16.00

  • w pozostałe godziny i dni tygodnia zapraszamy do umawiania wizyt indywidualnych i grupowych pod adresem wydarzenia@uni.lodz.pl 

  • finisaż połączony ze spotkaniem autorskim z Ewą Żochowską: 2 marca 2025 r., godz. 17.00 

  • artystka: Ewa Żochowska 
  • kuratorki: Gabriela Brodziak, Małgorzata Francuz, Zuzanna Amelia Jagła (Uniwersytet Łódzki)

ORNAMENTY KOBIECOŚCI

Wystawa Ornamenty kobiecości łódzkiej artystki Ewy Żochowskiej to zaproszenie do duchowej podróży w głąb kobiecości. W tej narracji prowadzi nas kolorystyka obrazów oraz pojawiające się na obrazach twarze kobiet, często ukryte pod różnymi ornamentami. Każdy obraz artystki prezentowany na wystawie pokazuje nam, że każdy z nas ma w sobie pierwiastek kobiecości.
Kuratorkami są trzy studentki I roku studiów magisterskich historii sztuki na Uniwersytecie Łódzkim: Gabriela Brodziak, Małgorzata Francuz oraz Zuzanna Amelia Jagła.

Ilustracja przedstawia obraz Ewy Żochowskiej „Martwe kwiaty – Louise”, olej na płótnie, 2023

TEKST KURATORSKI

Podróż wewnętrzna to proces ciągłego stawania się i redefiniowania siebie w relacji do świata i w świecie. Jej ostateczny cel nie istnieje, jest to raczej nieskończona seria odkryć, w której każda odpowiedź zwykle prowadzi do nowych pytań. W kontekście kobiecości ta podróż napotyka na liczne wyzwania wynikające z narzucanych społecznych oczekiwań. Ludzie, media, literatura nieustannie tworzą swój własny obraz kobiety, ale czy jest on prawdziwy? Jak doświadczyć kobiecości w sposób autentyczny i bezpośredni?
Kobieta posiada ogromną moc sprawczą. Jej ciało potrafi stworzyć nowe życie, zaś umysł rodzi wielkie idee. Jednak często jest postrzegana jedynie przez pryzmat stereotypów, co prowadzi do refleksji: czy jest TYLKO czy AŻ kobietą? Co to właściwie znaczy? Każdego dnia przechodzi od skrajności w skrajność. A może te skrajności żyją w niej w symbiozie?   W końcu bez swojej siły nie mogłaby sobie pozwolić na bycie wrażliwą. Kobieta jest zawsze naszym początkiem i tym, do czego wracamy na końcu znajdując się pogrzebani w matce ziemi.
Symbolika czakr, jako centów energetycznych w tradycjach wschodnich, może być użyteczna w zrozumieniu tej wewnętrznej podróży. Każda czakra odpowiada za różne aspekty życia       i świadomości, od podstawowych instynktów po najwyższe formy duchowej mądrości. Kolory przypisane poszczególnym czakrom odzwierciedlają duchową podróż i transformację. Podążając za ich barwami i symboliką, można tworzyć narrację o drodze do wewnętrznej harmonii, równowagi i samopoznania, które są kluczowe w procesie odkrywania i afirmacji kobiecej tożsamości. Można to interpretować jako zachętę do introspekcji i poszukiwania głębszego zrozumienia siebie oraz swojego pierwiastka kobiecości. 

Ilustracja przedstawia obraz Ewy Żochowskiej „Ciałko 5”, olej na płótnie, 2023

 

 

O kuratorkach

Gabriela Brodziak

Pochodzi z Kalisza, absolwentka liceum plastycznego, studentka I roku studiów magisterskich historii sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. Zainteresowanie starożytnością skłoniło ją do ukończenia licencjatu z filologii klasycznej, ale podczas lockdownu podjęła się także studiów licencjackich z historii sztuki, które obecnie kontynuuje. Szuka nowych dróg i możliwości rozwoju, skończyła studia podyplomowe z arteterapii, jest również studentką pedagogiki. Artystyczne zainteresowania Gabrieli oscylują wokół okresu międzywojnia, designu (głównie porcelany) oraz sztuki kolonialnej i afrykańskiej.

Małgorzata Francuz

Absolwentka I stopnia i studentka II stopnia historii sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. Studia wykorzystuje jako okazję do postawienia pierwszych kroków przy współorganizacji wystaw. Podczas poznawania pracy muzealniczej najbardziej interesuje się dostępnością i recepcją kultury przez osoby z niepełnosprawnościami oraz neuroróżnorodne. 
Naukowo pasjonuje się tkaniną, twórczością kolektywną oraz wpływem sytuacji społeczno-politycznej na sztukę. Najbliższa jest jej sztuka XX oraz XXI wieku, z naciskiem na łódzkie środowisko artystyczne. Prywatna refleksja nad stanem planety, pociągnęła za sobą miłość do mody cyrkularnej, którą zgłębia nie tylko teoretycznie. Na co dzień doskonali się w upcyclingu oraz przeróbkach krawieckich ubrań z drugiej ręki. Prywatnie jest łodzianką z wyboru i psią mamą. 
 

Zuzanna Amelia Jagła

Pochodząca z Radomska artystka amatorka, studentka I roku studiów magisterskich historii sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. Dotychczas współtworzyła kuratorsko trzy wystawy; „Ciałokształt”, „Spójność chaosu” oraz „Jak naszkicować (arcydzieło)”. W wolnym czasie oprócz malowania bawi się pisaniem niby-wierszy, fotografuje i recenzuje książki. Zakochana w każdym odcieniu fioletu, żółwiach, a najbardziej w chmurach, które uważa za fascynujące. Obecnie pisze pracę magisterską na temat artystów i sztuki queerowej w Szwecji.

O artystce

Ewa Żochowska

Artystka sztuk wizualnych, absolwentka ASP w Łodzi (2002), animatorka kultury, projektantka, właścicielka Pracowni i Galerii Kreatoora na Księżym Młynie w Łodzi, prezeska Fundacji Przędzalnia Sztuki.  Od 2013 organizatorka warsztatów artystycznych i wydarzeń kulturalnych w Łodzi. Za swoją działalność artystyczną i społeczno – kulturalną otrzymała z rąk Prezydent Miasta Łodzi – Hanny Zdanowskiej Medal na 600-lecie Łodzi (2023). Autorka wystaw indywidualnych  (m.in. Galeria Pop-Up Ogrodowa 8) oraz uczestniczka wystaw zbiorowych, m. in.: „Kto to wymyślił” Łukasza Ogórka, Kamienica Hilarego Majewskiego, Łódź (2024), „Sztuka za sztukę”, Galeria ASP, Piotrkowska 68, Łódź (2024); „Wszystko na sprzedaż”, Galeria S35, Łódź (2023, 2024); „Rzeczywistości mieszane”, Akademickie Centrum Designu, Łódź (2023), „Ona. Energia”, Stolarska/Krupowicz Gallery (2021, 2018), Warszawa, IV Ogólnopolski Konkurs Malarski im. L. Wyczółkowskiego (2020); III Piotrkowskie Biennale Sztuki (2015); Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin (2006, 2008, 2016); IX Międzynarodowe Biennale Grafiki, Sarcelles (2003). 
W malarstwie Żochowska poszukuje pierwotnej czystej intensywności poprzez analizę ekspresji ludzkich emocji z perspektywy kobiety jednocześnie wychodząc poza ramy stereotypowej kobiecości i prowadząc grę z symboliką femme fatale. Ulubione inspiracje artystki to wizerunki gwiazd amerykańskiego kina niemego: Louise Brooks, Gloria Swanson, Clara Bow, Lilian Gish, Pola Negri, Asta Nielsen, Mary Pickford, Hedy Lamarr, Myrna Loy, Barbara La Marr, Corinne Griffith. Maluje cyklami (”Martwe kwiaty”, „Afekty”, „Koronki”, „Bezsenność”, „Uśmiechy niehollyłódzkie”, „Ciarki i inne dreszcze”), w których motywy przenikają się, a elementem spajającym jest wizerunek kobiety poddawany kolejnym transformacjom. Tworzy wyraziste obrazy kobiety świadomej swego ciała, sensualności i emocjonalności w poszukiwaniu równowagi między jej wewnętrznym pierwiastkiem męskim a żeńskim. 
Więcej informacji o artystce i jej twórczości znajduje się na stronie internetowej www.kreatoora.pl
 

Na zdjęciu widać twarz kobiety, która patrzy w naszą stronę. Ubrana jest w sweter w kolorze pomarańczowym. Za nią widoczne są fragmenty obrazów, które wiszą na ścianie.

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR