Do programu zgłosiło się 30 uczniów z 14 szkół z Łodzi i województwa łódzkiego. Uczestnicy spotykali się na warsztatach w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie zdobywali wiedzę na temat projektowania nowatorskich rozwiązań, poznawali istotę kreatywności i innowacyjności oraz sposoby ich rozwijania. Uczyli się także pracy w zespole projektowym, a nad swoimi pomysłami pracowali metodą Design Thinking. Punktem wyjścia do stworzenia projektów były wspólne zainteresowania uczestników, które zgłaszali podczas rekrutacji i które zadecydowały o składach zespołów.
W trakcie programu odbyło się 7 spotkań, podzielonych na bloki tematyczne:
- Oryginalność vs. użyteczność: Istota kreatywności i innowacyjności.
Co leży u podstaw kreatywnego myślenia i tworzenia innowacyjnych rozwiązań? Odpowiedź jest banalna, ale trudna do zastosowania - wyjście poza schemat. Szczególna uwaga została zwrócona na kryteria oceny innowacyjnych rozwiązań: oryginalność vs. użyteczność.
- Empatyzowanie: Jak zrozumieć potrzeby odbiorców?
Wyjaśnienie po co i w jaki sposób powinniśmy poznać potrzeby i oczekiwania odbiorców, przedstawienie zasad tworzenia mapy empatii – narzędzia, które pozwala “wejść w buty” klienta.
-
Generowanie pomysłów: W poszukiwaniu innowacyjnego rozwiązania.
Przełożenie informacji uzyskanych podczas empatyzowania na koncepcję rozwiązania, zwrócenie uwagi na poszukiwanie odpowiedzi na kluczowe pytania podczas projektowania rozwiązania: dla kogo?, w jakim celu?, jak działa?, jakie daje korzyści?
-
Prototypowanie: Jak to będzie zrobione?
Przedstawienie czemu służą prototypy, jaką mogą mieć formę oraz w jaki sposób mogą być zaprezentowane. W tym roku dominowały fizyczne prototypy (Minimum Viable Product): Symulacja sensoryczna ADHD; testowa wersja gry planszowej Edu-zagadki żywieniowe. Był też: Prototyp demonstracyjny / multimedialny filtra mikroplastiku.
-
Testowanie: Czy ten pomysł działa?
Dlaczego warto sprawdzać produkt zanim dostarczy się go odbiorcy, zapoznanie z zasadami przygotowywania i przeprowadzania testów użyteczności.
-
Sztuka prezentacji: Zasady pitchowania.
Wskazanie kluczowych treści oraz interesującej formy prezentacji multimedialnej oraz sposobów stworzenia towarzyszącej jej narracji, która przyciągnie uwagę odbiorców.
oraz obowiązkowe konsultacje online, których celem było monitorowanie pracy projektowej zespołów i przygotowania do prezentacji finałowej.
Zajęcia prowadzili: dr Jolanta Bieńkowska, Wydział Zarządzania, realizatorka projektów z zakresu kreatywności i innowacyjności oraz koordynatorka Laboratorium Innowacji; Jędrzej Szynkowski, trener, psycholog, moderator Design Thinking; Gosia Sołtysiak, Cyrek Creative, Dyrektor Operacji Kreatywnych.
W czwartej edycji projektu, 19.03.2025, odbyły się także certyfikowane warsztaty IPMA Kids – Junior – „Wieża z papieru”, których celem było rozwijanie kompetencji zarządzania projektami poprzez zabawę i pracę zespołową.
Nowatorskie rozwiązania
22 maja 2025 r. 20 uczniów podzielonych na 4 zespoły zaprezentowało efekty trzymiesięcznej pracy nad projektami. Zwycięzców wyłoniło jury w składzie: Aneta Kosin, AK DEVISION; dr Katarzyna Liberska-Kinderman, dyrektorka Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni Uniwersytetu Łódzkiego; mgr inż. Tomasz Szer, wspierający łódzką społeczność startupową – „Robimy Startupy w Łodzi”.
Dr Katarzyna Liberska-Kinderman tak ocenia zaprezentowane projekty:
Tegoroczna edycja Laboratorium Innowacji ponownie pokazała, że młodzi ludzie potrafią z niezwykłym zaangażowaniem i wrażliwością podejmować tematy ważne społecznie. Poziom prezentowanych projektów był imponująco wysoki – zarówno pod względem merytorycznym, jak i kreatywnego podejścia do realnych wyzwań. To budujące widzieć, jak już na tak wczesnym etapie życia uczestnicy świadomie kształtują swoją postawę, łącząc wiedzę, empatię i chęć realnej zmiany.
Projekty uczniów/wyniki konkursu:
1 miejsce – Zrozumieć ludzi
Zespół: Joanna Witczak (II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Zduńskiej Woli), Gabriela Kowalska (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej), Natalia Piorun (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej), Tymoteusz Jabłoński (XII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Łodzi), Hanna Olszyńska (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Uniwersytetu Łódzkiego im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata).
2 miejsce – ReAkcja
Zespół: Iga Kacperska (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Uniwersytetu Łódzkiego im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata), Bartosz Halkiewicz (Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi), Natalia Lipińska (XXVI Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego w Łodzi), Ihnat Vyhuliar (Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Łodzi), Marta Czaplicka (XII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Łodzi).
3 miejsce – Filtr mikroplastiku
Zespół: Jan Dudek (XXX Liceum Ogólnokształcące im. ks. biskupa Ignacego Krasickiego w Łodzi), Emilia Głąb (XXIX Liceum Ogólnokształcące im. Janka Bytnara „Rudego” w Łodzi), Milena Głąb (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej), Alicja Kubicka (IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi).
4 miejsce – Krok po zdrowie
Zespół: Karolina Boksa (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej), Aniela Gawryszczak (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej), Aleksandra Kajzer (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Uniwersytetu Łódzkiego im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata), Ela Kuropatwa (Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej), Gabriela Rutowicz (XI Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi), Rita Tuta (Liceum Ogólnokształcące CosinusYoung 15+).
Specjalną nagrodę, ufundowaną przez Tkalnię Zagadek, Jury przyznało zespołowi, który zajął drugie miejsce (projekt: ReAkcja), za wzorcową pracę zespołową.
Udział w takim projekcie to możliwość pobudzenia kreatywności. Do tego nowe znajomości i poczucie, że można wspólnie coś zdziałać, mieć realny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Dlaczego wybraliśmy nasz temat: “Zrozumieć ludzi”? Bo uważamy, że jest potrzeba uświadomienia osobom neurotypowym, z czym mierzą się na co dzień osoby neuroatypowe
– opowiada Joanna Witczak, członkini zwycięskiego zespołu.
Członków naszego zespołu połączyły zainteresowania medycyną i nowoczesnymi technologiami. Alergie, to ogromny problem dzisiejszych czasów - chcieliśmy stworzyć rozwiązania zarówno dla osób dotkniętych tą dolegliwością, jak i dla osób z ich otoczenia, pomagające zrozumieć jak się zachować w otoczeniu alergika. Udział w projekcie to zdobycie wiedzy na temat pracy projektowej, ale też możliwość poznania super osób. Jesteśmy z różnych szkół, ale stworzyliśmy zespół, który będzie dalej ze sobą pracował nad kolejnymi projektami
– mówi Natalia Lipińska, członkini zespołu, który zajął drugie miejsce oraz otrzymał nagrodę specjalną, ufundowaną przez Tkalnię Zagadek, za wzorową pracę zespołową.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom.
Materiał: dr Jolanta Bieńkowska, koordynator projektu/konkursu
Redakcja: Biuro Prasowe UŁ
Zdjęcia: Dagmara Zalewska, Biuro Prasowe UŁ