• Polski
  • English
 
Uniwersytet
  • Zarządzanie w uczelni
  • Struktura
  • Komisje, rady, zespoły
  • Wyszukaj osobę pracującą w UŁ
  • Wykłady rektorskie
  • Odznaczenia
  • Nagroda im. Pierwszego Rektora UŁ Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
  • HR Excellence in Research
  • 80-lecie UniLodz
Nauka i badania
  • ScienceON
  • Centra Naukowe
  • Wsparcie w nauce i badaniach
  • Popularyzacja nauki
  • Etyka badań
  • Nominacje profesorskie
  • Promocje doktorskie i habilitacyjne
Rekrutacja
  • Dla osób kandydujących
  • Nasze kierunki
  • Szkoły doktorskie
  • Studia podyplomowe
  • Mikropoświadczenia
  • Studia dla osób z zagranicy
Współpraca
  • Sieci, umowy, programy wymiany, realizowane projekty
  • Szkoły
  • Biznes
  • Media
  • Kultura
  • Transfer technologii
  • Wynajem i sprzedaż
  • Zamówienia publiczne
  • Kariera w UŁ
  • Sygnaliści w UŁ
  • Patronat Rektora
Społeczna odpowiedzialność uczelni
  • UniLodz RAZEM
  • Akcje społeczne
  • Raporty
  • Rankingi
  • Plan na Rzecz Równych Szans
  • Rada Ds. Równego Traktowania
  • Rada Ds. Polityki Klimatyczno-środowiskowej
Studiuję w UniLodz
  • Społeczność
  • Rozwój
  • Wsparcie
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza aktów własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ
  • Uniwersytet
    • Zarządzanie w uczelni
    • Struktura
    • Komisje, rady, zespoły
    • Wyszukaj osobę pracującą w UŁ
    • Wykłady rektorskie
    • Odznaczenia
    • Nagroda im. Pierwszego Rektora UŁ Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
    • HR Excellence in Research
    • 80-lecie UniLodz
  • Nauka i badania
    • ScienceON
    • Centra Naukowe
    • Wsparcie w nauce i badaniach
    • Popularyzacja nauki
    • Etyka badań
    • Nominacje profesorskie
    • Promocje doktorskie i habilitacyjne
  • Rekrutacja
    • Dla osób kandydujących
    • Nasze kierunki
    • Szkoły doktorskie
    • Studia podyplomowe
    • Mikropoświadczenia
    • Studia dla osób z zagranicy
  • Współpraca
    • Sieci, umowy, programy wymiany, realizowane projekty
    • Szkoły
    • Biznes
    • Media
    • Kultura
    • Transfer technologii
    • Wynajem i sprzedaż
    • Zamówienia publiczne
    • Kariera w UŁ
    • Sygnaliści w UŁ
    • Patronat Rektora
  • Społeczna odpowiedzialność uczelni
    • UniLodz RAZEM
    • Akcje społeczne
    • Raporty
    • Rankingi
    • Plan na Rzecz Równych Szans
    • Rada Ds. Równego Traktowania
    • Rada Ds. Polityki Klimatyczno-środowiskowej
  • Studiuję w UniLodz
    • Społeczność
    • Rozwój
    • Wsparcie
    • Kampus
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza aktów własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ

Najczęściej wyszukiwane:
  • rekrutacja
  • IDUB #UniLodz
  • poczta
  • szkoły doktorskie
  • kalendarz akademicki
  • lista wydziałów i jednostek
  • GEP - plan na rzecz równych szans
  • Uniwersytet Łódzki

Pracownicy

zdjęcie pracownika
  • Pracownicy Uniwersytetu Łodzkiego

dr

Adam Cybulski

STANOWISKO:
adiunkt
Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych, Wydział Filologiczny
e-mail: adam.cybulski@uni.lodz.pl
www: https://www.uni.lodz.pl/pracownicy/adam-cybulski
  • Czym się zajmuję - opis stanowiska
  • Biogram
  • Zainteresowania
  • Osiągnięcia
  • Dyżury
  • Kontakt

Profile naukowe, dydaktyczne i społecznościowe

  • ScienceOn
  • ORCID
  • usosweb

Czym się zajmuję - opis stanowiska

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

Nauczyciel akademicki zatrudniony w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Wybrane kursy akademickie prowadzone w latach 2018-2022: Filmowe środki stylistyczne, Telewizja w systemie komunikowania, Dramaturgia formatów telewizyjnych, Gatunki i formaty telewizyjne, Główne teorie filmu, Analiza filmu, Współczesne teorie filmu, Kino światowe w XXI wieku, Oczy szeroko otwarte – filmowe wizerunki cielesności. Opiekun Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego: http://filmoznawczo.weebly.com/; https://pl-pl.facebook.com/filmoznawczo/.

Biogram

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Rozprawę doktorską, napisaną pod kierunkiem prof. UŁ dr hab. Małgorzaty Jakubowskiej, obronił 12 czerwca 2019 roku. Od 2018 roku pracuje jako nauczyciel akademicki w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych (dawnym Zakładzie Historii i Teorii Filmu). Od 2019 roku jest opiekunem Koła Naukowego Filmoznawców UŁ.

Zainteresowania

Zainteresowania naukowe:
ciało w filmie, kino amerykańskie, kategorie retro i nostalgii w filmie, związki kina i telewizji

Kursy akademickie:

  • Filmowe środki stylistyczne
  • Analiza filmu/ Analiza filmu IV (po 1980 roku)
  • Gatunki i formaty telewizyjne
  • Dramaturgia formatów telewizyjnych
  • Oczy szeroko otwarte – filmowe wizerunki cielesności
  • Telewizja w systemie masowego komunikowania
  • Kino światowe w XXI wieku
  • Główne teorie filmu
  • Współczesne teorie filmu
  • Inne ciała – filmowe wizerunki fizycznego piętna
  • Seminarium licencjackie

Osiągnięcia

Artykuły naukowe:

  • Krystaliczne obrazy Leosa Caraxa. Uwagi o „Chłopak spotyka dziewczynę” i „Złej krwi” w optyce koncepcji obrazu-czasu Gillesʼa Deleuzeʼa, „Panoptikum” 2014, nr 13 (20).
  • New is Overrated. Konferencja NECS “Archives of/for the Future” w kontekście nostalgii za filmem analogowym, „Perspektywy Kulturoznawcze” 5/2015.
  • Dezorientacja, nadmiar, cytat. O postmodernistycznym kodzie w filmach Leosa Caraksa, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, red. R. W. Kluszczyński, T. Kłys, N. Korczarowska-Różycka, Łódź 2015.
  • Gliński kontra Kamiński. Wierna czy niewierna ekranizacja?, [w:] Kamienie i szaniec. Analizy, rozmowy, kontrowersje wokół filmu Roberta Glińskiego, red. M. Jakubowska, Warszawa 2015.
  • Powrót do ruchu. Początki kinematografu i nomadyczność w „Holy Motors” Leosa Caraxa, „Mała kultura współczesna” 2015, nr 2.
  • Obserwując codzienność. O kinie osobistym Midiego Z, [w:] Cicha eksplozja. Nowe kino Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, red. J. Murczyńska, Kraków, Warszawa 2016 [książka wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej].
  • „Kłopotliwe” ciała w filmach Harmonyʼego Korineʼa. „Skrawki” i „Julien Donkey-Boy” wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2017, nr 4.
  • Leos Carax: kinofil, który przestał oglądać filmy, [w:] Autorzy kina europejskiego VII, red. P. Włodek, K. Żyto, Łódź 2018.
  • Nowy film retro. Problem napisów początkowych, „Fragile” 2019, nr 4 (46).
  • O nowych sposobach zarządzania fizyczną różnicą na ekranie: autotematyzm i intencja zwrotna wobec reprezentacji „anormalnego” ciała w filmie, „Zagadnienia Rodzajów Literackich/ Problems of Literary Genres” 2020, nr 1.
  • Fałszywy żebrak (1898) wobec disability studies. Uwagi o miejscu pierwszego filmu o niepełnosprawności ruchowej w literaturze naukowej, [w:] Konteksty źródłowe w badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, B. Gierszewska, M. Bator, Warszawa 2022.


Monografie:

  • „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021.


Przekłady z języka angielskiego:

  • Giovanna Fossati, Pracując z dziedzictwem filmowym, rozm. przepr. Ł. Biskupski, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, „EKRANy” 2016, nr 2 (30).
  • Deniz Göktürk, How Modern Is It? Ruchome obrazy Ameryki we wczesnym kinie niemieckim, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Łódź 2020.
  • Clara Pafort-Overduin, John Sedgwick, Znajomość zachowań widowni na podstawie danych statystycznych: Londyn i Amsterdam w połowie lat 30. XX wieku, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Łódź 2020.


Inne publikacje:

  • Ucieczki w noc. Noc amerykańska (próba charakterystyki formuły), „Kino” 2018, nr 9.
  • Films of Panos Cosmatos: Retro as an Aesthetic of Alienation, „In Media Res” 01.04.2020.


Udział w projektach badawczych:

  • Interdyscyplinarny projekt „Wymiary cielesności: między bioetyką i filmoznawstwem” finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” (2016-2017).


Wybrane referaty wygłoszone na konferencjach:

  • Podwójny seans – musicale Johna Watersa (Konferencja naukowa „Spotkania z gatunkami: musical”, Łódź 2014).
  • Kobieta melodramatu a kobieta horroru. Heroiny w klasycznym kinie japońskim (Konferencja naukowa „Kultura Japonii: Kino – Teatr – Komiks – Animacja”, Poznań 2015).
  • „Sześć sezonów i film”. Samozwrotność i pastisz w serialu „Community” (Konferencja naukowa „Spotkania z gatunkami: komedia”, Łódź 2015).
  • Filmowa twórczość Harmonyʼego Korineʼa jako nawiązanie do demoniczno-osobliwych wizerunków niepełnosprawności z początku XX wieku (Konferencja naukowa „Ciało to trickster. Społeczno-kulturowe konteksty doświadczania ciała”, Wrocław 2015).
  • Kampowy Szpital Brytania. Analiza języka w serialu „Garth Marenghi’s Darkplace” (Konferencja naukowa „Popkultura, kicz i kamp. Współczesne oblicza gatunków telewizyjnych”, Łódź 2016).
  • Przeżycie katarktyczne a dyskomfort podglądacza. Strategie przedstawiania ciała ułomnego w kinie współczesnym (Konferencja naukowa „II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Dyskursy widzialności”, Kraków 2016).
  • Discourse of Pity and Management of Visible Stigma. Images of Physical Otherness in Modern Cinema (Konferencja naukowa „NECS – Sensibility & the Senses: Media Bodies Practices”, Paryż 2017).
  • Fałszywy żebrak. Problemy z pierwszym filmem o niepełnosprawności fizycznej („III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Przestrzenie — praktyki — artykulacje”, Łódź 2019).
  • Pomiędzy codzienną czynnością a „pokazem magika”. Praktyczne i estetyczne funkcje protez kończyn górnych w amerykańskim filmie lat 40. (Konferencja naukowa „Rzeczy, przedmioty, artefakty”, 2022).
  • Early 90s ‘Freakery’: ‘Human Oddities’ & Reflection on Media Representations of Physical Difference (Konferencja naukowa „NECS – Care”, Oslo 2023).
  • European University Film Award w świetle wizerunku nowego kina europejskiego oraz pracy dydaktycznej („IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Narracje — teorie, strategie, konteksty”, Warszawa 2023).

Wybrane rozmowy i wykłady:

  • Irak: etniczność, religia i polityka. Spotkanie z Krzysztofem Zdulskim po filmie Tylko umarli (Festiwal Transatlantyk, Łódź 2016).
  • Ukraina, jakiej nie znamy. Spotkanie z Włodimirem Kowalenką po filmie Prawie święty (Festiwal Transatlantyk, Łódź 2016).
  • Poza dyskursem litości (w ramach cyklu wykładów „Ciało i ekran”, Muzeum Sztuki, Łódź 2018).
  • Close reading: metody, za pomocą których można analizować film. Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli (Regionalny Kongres Edukacji Kulturalnej, Łódź 2018).
  • Udział w rozmowie Śniadanie z książką. „Autorzy kina europejskiego VII” (Festiwalu Kamera Akcja, Łódź 2018).
  • Udział w warsztacie Cinephilia as Care Work: Teaching European Cinema in Times of Crisis; wraz z Dagmar Brunow, Renatą Šukaitytė, Philippe’em Meersem (Konferencja naukowa „NECS – Care”, Oslo 2023).

Wyróżnienia:

  • Nagroda Rektora UŁ II stopnia za działalność naukową (książka „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji).
  • Nominacja do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami w kategorii „Debiut Roku” (książka „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji).

Dyżury

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

DYŻURY CYKLICZNEWTOREK


17:00 - 18:00Uprzejmie proszę o zapisywanie się drogą mailową.

 

ŚRODA


15:00 - 16:00Uprzejmie proszę o zapisywanie się drogą mailową.

 

Pomorska 171/173 pokój: 3.04 90-236 Łódź

Kontakt

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

tel: 42-665-51-33

e-mail: adam.cybulski@uni.lodz.pl

www:

Pomorska 171/173 90-236 Łódź pokój: 3.04

Powrót
Godło
bip
hr
hr
Ikony mediów społecznościowych

Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność
 
  • Sklep UŁ
  • Lista wydziałów i jednostek
  • Mapa Strony
  • Polityka prywatności
  • O Stronie
  • Dostępność

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności