Biogram

2000 - tytuł magistra historii sztuki uzyskany w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.

2004 - stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie filozofii uzyskany w Instytucie Filozofii UŁ.

2019 - stopień naukowy doktora habilitowanego w zakresie nauk o sztuce, nadany uchwałą Wydziału Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Od 2004 pracowała jako adiunkt w Katedrze Estetyki Uniwersytetu Łódzkiego, od 2013 w Katedrze Etyki UŁ (Instytut Filozofii). Od 2020 zatrudniona w Katedrze Badań Kulturowych Uniwersytetu Łódzkiego (Instytut Kultury Współczesnej).

W roku 2013 półroczny staż naukowo-dydaktyczny na University of Chicago (prowadzenie zajęć dla studentów historii sztuki i slawistyki). W roku 2015 trzymiesięczny staż badawczy w Institut National d’Histoire de l’Art (Département des Études et de la Recherche w Paryżu. https://www.inha.fr/fr/recherche/chercheurs-invites/en-2015-1/rejniak-majewska.html

Zainteresowania

  • sztuka modernizmu i awangardy w Europie i USA,
  • migracje artystyczne,
  • historiografia artystyczna,
  • dzieje krytyki artystycznej,
  • estetyka filozoficzna i teoria sztuki XVIII-XX w.,
  • filozofia i teoria kultury
  • nowoczesne i ponowoczesne koncepcje podmiotowości i doświadczenia,
  • relacje estetyki i polityki, kształtowanie sfery publicznej
  • teoria i historia fotografii,
  • filozofia i antropologia obrazu,
  • badania kultury wizualnej.

Osiągnięcia

Książki:

  • Obraz zwielokrotniony. Reprodukcja fotograficzna i wizualne narracje sztuki awangardowej 1910–1939, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.
  • Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2017.
  • Puste miejsce po krytyce. Modernizm i materialistyczna rewizja autonomii sztuki, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2014.

Redakcja:

  • Organiczność i awangarda – dział tematyczny w piśmie „Konteksty: Polska Sztuka Ludowa” 2019, R. LXXII, nr 4 (327), s. 115–185.
  • „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica” 2020, nr 36 – numer tematyczny Krytyka artystyczna dwudziestolecia międzywojennego. Między estetyką filozoficzną a sztuką nowoczesną współredakcja: Paweł Polit.
  • „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica” 2019, nr 33 – numer tematyczny Aesthetic Polarities. Urban Creativity and City Dwelling; współredakcja: Wioletta Kazimierska-Jerzyk.
  • Wasyl Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, przeł. S. Fijałkowski, Łódź, Wydawnictwo Officyna 2019 [Posłowie: Chaosmos, czyli o gramatyce i fizjonomice form].
  • Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy, red. T. Majewski, W. Marzec, A. Rejniak-Majewska, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.


Artykuły (wybór):

  • Powroty do Kobro. Rekonfiguracje mitu i figura „wielkiej artystki”, „Rocznik Historii Sztuki”, t. XLVII, 2022, ss. 163-173
  • Mikropolityki awangardy. O „słabych strategiach” i paradoksach (nie)zaangażowania, „Teksty Drugie” 2022, nr 1
  • Muzeum jako awangardowa idea i praktyka, „Biuletyn Historii Sztuki” 2021, t. 83, nr 4.
  • Skazani na fikcje? Historia spekulatywna, kontr(f)aktualność i żywe archiwa, „Pamiętnik Teatralny” 2021, t. LXX, nr 1 (277), ss. 179-195.
  • Jak istnieje sfera publiczna? Uwagi do agonistycznej krytyki teorii Habermasa, "Władza sądzenia" 2020, nr XIX, ss. 37-53.
  • Pomiędzy „izmami”. Jan Brzękowski jako krytyk i teoretyk nowej sztuki, „AUL. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica” 2020, nr 36
  • Film jako instalacja. Przestrzeń, narracja i afekt w ekspozycji Mieke Bal „Madame B.”, „Artium Quaestiones”, vol. XXXIII, ss. 39–66.
  • Estetyzacja bez granic? O (konfliktowej) komplementarności etyki i estetyki, „AUL Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica” 2019, nr 34, ss. s. 91–198.
  • Natura, czyli plastyczność. Mikrofotografia i sztuka abstrakcyjna, „Konteksty: Polska Sztuka Ludowa” 2019 R. LXXII, nr 4 (327), s. 148–155.
  • Poręczne obrazy, wymowne przedmioty. Retoryka rzeczowości w „L’Esprit Nouveau” Ozenfanta i Le Corbusiera, „Artium Quaestiones” 2018, vol. XXIX, s. 91–119.
  • Wizualne archeologie nowoczesności: Walter Benjamin i Sigfried Giedion, Filo-Sofija. Czasopismo Komisji Filozofii Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego” 2017, R. XVII Nr 3(38), s. 149–156.
  • Idiomy uniwersalizmu i imiona własne. Frank Stella a amerykański formalizm, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” 2017, nr 4, s. 55–70.
  • “Nothing is missing”. Heteroglozje video, „Kwartalnik Filmowy”, nr 80, 2012 (współautorstwo Tomasz Majewski), s. 192–202.
  • Dzieło utopijne, historia odczarowana? O ‚Nieznanym arcydziele’ Hansa Beltinga, “Teksty Drugie”, nr 6(96), 2005, s. 177–191.
  • Przestrzeń, ciało i znaczenie w sztuce minimalistycznej, „Przegląd Filozoficzny”, vol. 15, nr 3(59), 2006, s. 169–185.

Przekłady (wybór):

  • Martin Jay, Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, Universitas, Kraków 2008.
  • Anne Friedberg, Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu (współtłumaczenie z Michałem Pabisiem-Orzeszyną), Oficyna Naukowa, Warszawa 2012.
  • Anette Vowinckel, Niemiecko-żydowscy fotoreporterzy na wygnaniu. Opowieść o sieciach współpracy i sukcesie, [w:] Historia wizualna. Obrazy w dyskusjach niemieckich historyków, red. M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2020, s. 315-360.
  • Ewa Plonowska-Ziarek, Od śmierci podmiotu do historii narodzin – Foucault, Arendt, Silverman, [w:] Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka, T. Sapota, R. Nycz, Wyd. IBL, Warszawa 2016.
  • Krzysztof Ziarek, U siebie, nie u siebie – przynależności Heideggera, [w:] Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka, R. Nycz, Wyd. IBL,Warszawa 2016.
  • Mark Seltzer, Kultura rany, [w:] Antologia studiów nad traumą, red. T. Łysak, Universitas, Kraków 2015, s. 313–358.
  • Ruth Leys, Freud i trauma, [w:] Antologia studiów nad traumą, red. T. Łysak, Universitas, Kraków 2015, s. 110–137.
  • Michael Weingrad, Instytut Badań Społecznych i Kolegium Socjologii, [w:] Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy, red. T. Majewski, W. Marzec, A. Rejniak-Majewska, NCK, Warszawa 2014, s. 59–98
  • Ann Laura Stoler, Rozkład pozostaje. Od ruin do rujnacji, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2013, nr 4. http://widok.hmfactory.com/index.php/one/article/view/125/199
  • Michel Foucault, Inne przestrzenie, „Teksty Drugie”, nr 6, 2005, s. 117–125. https://www.academia.edu/5203815/Michel_Foucault_Inne_przestrzenie_Teksty_Drugie_nr_6_2005

Czym się zajmuję - opis stanowiska

profesor uczelni

Katedra Badań Kulturowych

pracownik naukowo-badawczy

koordynator kierunkowy programu Erasmus na kierunku kulturoznawstwo

Funkcje na Uczelni

kierownik Katedry Badań Kulturowych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego

Katedra Badań Kulturowych

Dyżury

kierownik Katedry Badań Kulturowych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego

Pomorska 171/173 90-236 Łódź

profesor uczelni

Katedra Badań Kulturowych

DYŻURY CYKLICZNEWTOREK


12:00 - 14:00

 

DYŻURY OKAZJONALNE27 CZERWIEC 2025 (PIĄTEK)


12:30 - 14:00

 

Pomorska 171/173 pokój: 3.07 90-236 Łódź

Kontakt

kierownik Katedry Badań Kulturowych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego

e-mail: ikw@uni.lodz.pl

www: http://ikw.uni.lodz.pl/katedra-badan-kulturowych/

Pomorska 171/173 90-236 Łódź

profesor uczelni

Katedra Badań Kulturowych

e-mail: ikw@uni.lodz.pl

www: https://www.uni.lodz.pl

Pomorska 171/173
90-236 Łódź

Pomorska 171/173 pokój: 3.07 90-236 Łódź

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR