Jestem absolwentką kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. W czasie studiów przebywałam na stypendium naukowym w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (VŠMU) w Bratysławie. Pracę magisterską poświęconą twórczości słowackiego reżysera Martina Šulíka napisałam pod opieką prof. dr hab. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, która była także promotorem mojej pracy doktorskiej poświęconej historii kina czeskiego od lat sześćdziesiątych do współczesności. Podczas studiów doktoranckich przebywałam na stypendium wyszehradzkim na wydziale filmowym Wyższej Szkoły Artystycznej (FAMU) w Pradze. Od 2011 jestem zatrudniona jako adiunkt w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ.W okresie od października 2013 r. do lutego 2018 roku byłam opiekunką Koła Naukowego Filmoznawców UŁ.
Obecnie prowadzę badania naukowe poświęcone współpracy polsko-czechosłowackiej w dziedzinie kinematografii oraz polskiej animacji filmowej.
Moje zainteresowania naukowe to:
kino czeskie i słowackie, historia i kultura Łodzi, turystyka filmowa, edukacja filmowa, animacja filmowa, transfer kulturowy w obrębie kinematografii
NAGRODY I GRANTY / AWARDS AND GRANTS
2021-2023 Co-head of a grant project "Animation studios in Gottwaldov and Lodz (1945/47-1990) - Comparative Collective Biography" (with mgr. Ph.D. Pavel Skopal) within CEUS-UNISONO programme
2020 Honorable Mention in the SCMS Central/East/South Cinemas Outstanding Essay Award for a paper "Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Lodz)" published in "animation. an interdisciplinary journal" (2019)
2012-2015 Co-worker of a grant project Film Culture of Łódź in the years 1990-2012, National Centre of Science
2013 Head of a grant project: Sci-fEAST. Film science fiction in Central Europe, carried out by the agency of the Ministry of Foreign Affairs in the Republic of Poland
Moje badania naukowe dotyczą transferów kulturowych krajów Bloku Wschodniego w dziedzinie kinematografii (Polska-Czechosłowacja), kultury filmowej Łodzi oraz polskiej animacji filmowej.
Słowa klucze opisujące moje zainteresowania badawcze to: animation studies, film culture, heritage studies, material culture studies, production studies, film education, film tourism.
Zatrudnienie
2011
– obecnie: adiunkt, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych na Wydziale
Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego
2010
– 2011: asystent, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych na Wydziale
Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego
Efektem
mojej dotychczasowej działalności naukowej są dwie książki monograficzne: Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970 (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025) i Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś
Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych
Form Filmowych “Se-Ma-For” w Łodzi (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i
Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 202). Dorobek książkowy
uzupełnia pięć współredagowanych monografii: Polsko-czeskie i
polsko-słowackie kontakty filmowe (wraz z M. Góralikiem, Łódź: Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, 2018), Kultura
filmowa współczesnej Łodzi (z K. Klejsą, Łódź: Wydawnictwo PWSFTViT, 2015),
Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej: teorie i praktyki (wraz
z K. Klejsą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016), Hrabal i inni.
Adaptacje czeskiej literatury (wraz
z E. Nurczyńską-Fidelską, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i
Wydawnictwo PWSFTviT, 2013) oraz Kino najnowsze: dialog ze współczesnością,
z M. Saryusz-Wolską, Kraków: Rabid, 2013).
Współredagowałam dwa numery specjalne czasopism
naukowych w języku angielskim: Animation Studios: People, Spaces, Labor
(z P. Skopalem, „Iluminace – The Journal of Film Theory, History, and
Aesthetics” vol. 36, no. 3, 2024) i Film Literacy in Poland: The Practices
and the Prospects of Film Education (z J. Mostowską, „Panoptikum” nr 18,
2017).
Jestem
współautorką otwartych danych badawczych – E. Ciszewska, S. Szul, Animation
workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz [dataset], 2024, http://hdl.handle.net/11089/52081 oraz bazy
filmowej – P. Skopal, E. Ciszewska, T. Bochinová, A. Czajkowska, A.
Hofelmajer-Roś, M. Gonciarz, M. Kos, K. Kunkelová, O. Nadarzycka, M. Pabiś-Orzeszyna,
D. Piekarski, T. Porubčanská, J. Pospíšil, M. Rawska, S. Szul, K. Šrámková, M.
Večeřa, P. Veinhauer, Animation in Czechoslovakia and Poland, 1945–1990
[dataset], Faculty of Arts, Masaryk University; Wydział Filologiczny, Uniwersytet
Łódzki, 2024, https://animation.phil.muni.cz
Monografie
Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025
Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś
Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych
Form Filmowych “Se-Ma-For” w Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i
Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025
Publikacje naukowe w czasopismach
Opracowania w tomach zbiorowych
Wystąpienia na konferencjach
wystąpienia: Weak Scapes, Strong Ideas. Mobility of Production Structures
for Animation within State-Socialist Cinema in Poland (1945-1960)
University of New South Wales (UNSW Sydney), Society for Animation Studies
Socialist Globalisation? Implementation of Eastern
Ideas for Animation Production in Poland
Collegium Civitas, The Polish Institute of Arts & Sciences of America
produkcyjne dotyczące animacji: ośrodek łódzki
Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi
Wstęga, Srebrny Żagiel, Złoty Zygmunt. Nagrody dla filmów ze Studia Małych Form
Filmowych Se-Ma-For w Łodzi przyznawane za granicą (z M. Gonciarz)
Narodowa-Instytut Audiowizualny
badań wytwórni filmów animowanych (z M. Pabisiem-Orzeszyną)
Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami
it is like to establish film animation studio? On the beginnings of the
Se-Ma-For Studio
Field of Animation Film; The Social Worlds of Animation Studios; Awards
and Festivals Between Patrons and Clients (z P. Skopalem)
Organizatorzy: Masarykova univerzita w Brnie, Uniwersytet Łódzki, Grupa
Badawcza Polska Animacja
Students at the Art and Film Schools in Czechoslovakia until 1970
Studies (NECS), Universitatea din București
Capitals and Institutions, 1940s-1960s
Uniwersytet Łódzki, Masarykova univerzita w Brnie, Grupa Badawcza Polska
Animacja
wystąpienia: Instytucjonalizacja animacji w powojennej Łodzi w latach 1945–1955
Organizator: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
Tytuł wystąpienia: International stars or working
class representatives? Polish actors and actresses at the Karlovy Vary
International Film Festival in 1945–1970
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Universidad
de estudios de Palermo
Studios in State Socialism – Using Social Network Analysis to compare Se-ma-for
and Gottwaldov, z P.
Skopalem
Organizator: DAAD Center at Cambridge University
Film Festival in Karlovy Vary in the years 1946–1970
Leibniz-Institut für Geschichte und Kultur des östlichen Europa (GWZO)
Czechoslovakian Cinematography in 1945–1968
the National Archives of Estonia, Estonian Film Institute, Tallinn University
wystąpienia: Telewizja jako medium wykluczenia. Telewizyjne przypadki
Krzysztofa Zanussiego (z M. Kasprzak)
Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
from the late 1950s to the mid-1970s
Studies (NECS), Université Sorbonne Nouvelle, Paris 3
benefits from the past? The process of heritage-making in the field of
animation in Poland on the example of Se-Ma-For Studio of Short Film Forms in
Łódź
wystąpienia: Edukacja filmowa w Czechach i na Słowacji
Uniwersytet Pedagogiczny i Uniwersytet Jagielloński
Heritage in the Service of Contemporary Polish Animation Production and Museum
Practices
Justus Liebig University
wystąpienia: Czego można nauczyć się od Czecha? Scenarzysta Pavel Hajný i
polska kinematografia w latach 80. XX wieku
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Central Europe?; The Scriptwriter, or From Prague to Łódź and Back
Again: Pavel Hajný and the Czechoslovak-Polish Cultural Transfer in the 1980s
(z P. Skopalem)
Studies (NECS), Brandenburg Center for Media Studies (ZeM), Film University
Babelsberg Konrad Wolf, the Filmmuseum Potsdam and the University of Potsdam
wystąpienia: Miasto pod tytułem film. Rola filmowej wyobraźni turystycznej w
kreowaniu przestrzeni miejskiej Łodzi
Uniwersytet Gdański
Post-cinematic City of Łódź
Uniwersytet Łódzki
wystąpienia: Filmowe sojusze Polski i Czechosłowacji
Uniwersytet Jagielloński
Vysoká škola múzických umení v Bratislave
wystąpienia: Litzmannstadt Ghetto on screen
and Media Studies (NECS), Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet SWPS
wystąpienia: Studio Filmowe SEMAFOR w latach dziewięćdziesiątych XX wieku (w
kontekście production studies)
Kino Bodo, Koło Krytyków UŁ, O!PLA Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji, Uniwersytet
Łódzki
Polish Documentary Films about the Litzmannstadt Ghetto
tourist product
collaborations
Studies (NECS), Università Cattolica del Sacro Cuore, Università degli Studi di
Udine
inauguracyjny: Więcej niż filmy. Historia kultury filmowej jako część
historii życia codziennego
Urząd Marszałkowski w Łodzi
wystąpienia: Poland and Czechoslovakia: coproductions and collaborations
Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
first postwar Polish-Czechoslovak coproduction
Studies (NECS), Univerzita Karlova, Praha
wystąpienia: Niefilmowa kariera Václava Havla
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
wystąpienia: Czeska nowa fala – filmy, których nie ma
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
wystąpienia: Prawo jako reprezentant zła w filmie polskim (z B.
Lewandowskim)
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
DYŻURY CYKLICZNEŚRODA
14:00 - 15:00pokój 3.05; proszę o mejlowe umawianie się
PIĄTEK
09:00 - 10:00pokój 3.05 proszę o mejlowe umawianie spotkań
Pomorska 171/173 pokój: 3.05 90-236 Łódź