Komisje, Rady, Rzecznicy, Zespoły

Zespół Ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji

Zadania zespołu

Do głównych zadań Zespołu powołanego na mocy zarządzenia nr 166 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 29.09.2023 r. należy w szczególności:

  1. analiza trendów związanych z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji i ocena ich znaczenia dla sektora edukacyjnego i prowadzenia badań naukowych;
  2. ścisła współpraca z zewnętrznymi ekspertami i instytucjami działającymi na rzecz odpowiedzialnego i etycznego rozwoju generatywnej AI, w tym w szczególności w sektorze edukacyjnym i naukowym;
  3. identyfikacja szans i możliwości wykorzystania narzędzi generatywnej AI w Uniwersytecie Łódzkim, a także potencjalnych zagrożeń wynikających z ich rozwoju dla procesów naukowo-badawczych, dydaktycznych i administracyjnych realizowanych w Uczelni;
  4. analiza potrzeb i oczekiwań związanych z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji wszystkich członków społeczności akademickiej (studentów, pracowników naukowych, pracowników dydaktycznych, pracowników administracyjnych);
  5. propagowanie wiedzy o narzędziach generatywnej AI i uwarunkowaniach ich wykorzystania (prawnych, etycznych, kulturowych itp.) w procesie dydaktycznym, naukowo-badawczym i administracyjnym wśród członków społeczności akademickiej oraz rekomendowanie form i narzędzi podnoszenia umiejętności i kompetencji w tym zakresie;
  6. promowaniem dobrych praktyk krajowych i zagranicznych wykorzystania narzędzi generatywnej AI w procesie dydaktycznym, naukowo-badawczym i administracyjnym;
  7. opiniowanie szczegółowych zasad wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia dla poszczególnych wydziałów;
  8. gromadzenie danych dotyczących współpracy jednostek UŁ z instytucjami i uczelniami krajowymi i zagranicznymi w zakresie realizacji wspólnych przedmiotów, inicjatyw oraz projektów dydaktycznych i badawczych związanych ze sztuczną inteligencją, w tym w szczególności generatywną AI.

Interdyscyplinarny Zespoł ds. generatywnej sztucznej inteligencji (generative AI) realizuje swoje zadania od 1 października 2023 r. 

SKŁAD ZESPOŁU

Aktualności

Element dekoracyjny

Komisja Europejska zaprasza do konsultacji w sprawie strategii dotyczącej wykorzystywania sztucznej inteligencji w nauce

Komisja Europejska uruchomiła dwa procesy konsultacyjne dotyczące europejskiej strategii w zakresie wykorzystywania sztucznej inteligencji w nauce: zaproszenie do składania opinii oraz ukierunkowaną…

logotyp deepseek

DeepSeek – wciąż pod lupą

Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji sprawia, że na rynku pojawiają się kolejne modele i narzędzia, które działają podobnie jak znane nam: ChatGPT czy Gemini. Pod koniec stycznia tego roku na…

Element dekoracyjny

Generatywna AI z polskim akcentem

Prace nad dużymi modelami językowymi (Large Language Model - LLM) trwają nie tylko w USA czy Chinach, ale także w Europie. Przykładem tego jest chociażby OpenEuroLLM, który w założeniu ma nie tyle…

baner z tytułem konferencji

GenAI in Higher Education – konferencja

Digital Economy Lab Uniwerytetu Warszawskiego serdecznie zaprasza na konferencję „GenAI in Higher Education: New Perspectives for Research and Teaching”, która odbędzie się w dniach 29-30 maja 2025 r.…

element dekoracyjny

Zasady korzystania z systemów AI w procesie kształcenia i dyplomowania w UŁ

Coraz częściej narzędzia AI znajdują swoje zastosowanie w procesie przygotowywania prac pisemnych. Wymaga to jednak zachowania odpowiednich standardów, tak aby prace te miały charakter twórczy i…

logo ankiety AI

Zespół ds. GenAI UŁ przebadał społeczność naszej uczelni pod kątem znajomości i oczekiwań wobec AI

Zespół do spraw Generatywnej Sztucznej Inteligencji UŁ zakończył i wstępnie podsumował badania nad poziomem znajomości systemów i narzędzi związanych z GenAI wśród pracowników naukowo-dydaktycznych,…

Osoba studiująca siedząca w bibliotece z komputerem

Analiza użycia Sztucznej Inteligencji – nowa funkcjonalność dostępna w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB ) wdrożył nową funkcjonalność w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym mającą na celu zidentyfikowanie fragmentów, które…

Dziewczyna pracująca przy komputerze. Zdjęcie poglądowe.

Dostęp testowy do narzędzia Scopus AI

Okres testowy trwać będzie od 22 kwietnia do 31 maja 2024 r. i zostanie poprzedzony webinarem wprowadzającym do SCOPUS AI.

Dziewczyna z tabletem

Ankieta na temat narzędzi GenAI – kwestionariusz dla osób studiujących i doktoryzujących się na UniLodz

Zespół ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji w UŁ prowadzi badanie, którego celem jest diagnoza poziomu umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania narzędzi GenAI osób studiujących i…

Element dekoracyjny

Ankieta nt. GenAI – kwestionariusz dla pracowników badawczych, dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych UŁ

Obserwując dynamiczny rozwój narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) mających coraz większy wpływ również na sektor uczelni wyższych, Zespół ds. generatywnej AI w UŁ prowadzi badanie,…

Element dekoracyjny

Jednolity System Antyplagiatowy - promotor sprawdzi, czy student korzystał z technologii ChatGPT

W związku z szybko rosnącą popularnością narzędzia ChatGPT i wzrostem ryzyka wykorzystywania go przez studentów w trakcie pisania prac dyplomowych eksperci z Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI)…

Członkowie zespołu ds. GenAI na UŁ

Zespół ds. GenAI w Uniwersytecie Łódzkim podejmuje wyzwania sztucznej inteligencji

Uniwersytet Łódzki jest jedną z pierwszych polskich uczelni, które powołały specjalny Zespół ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji. Jego działania koncentrują się na analizie trendów w rozwoju AI i…

Zasady korzystania z systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia i dyplomowania w UŁ

W celu zapewnienia jakości prac pisemnych w Uniwersytecie Łódzkim wprowadza się zasady korzystania z systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia i dyplomowania. Zasady te dotyczą wszelkich prac pisemnych wykonywanych w procesie kształcenia.

  • Zakazuje się korzystania z systemów sztucznej inteligencji podczas egzaminów oraz kolokwiów, chyba że polecenia lub treści zadań określają sposób korzystania z tych systemów i ich zasadność.
  • W procesie przygotowywania prac pisemnych korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji jest możliwe jedynie po uprzednim uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia, a w przypadku prac dyplomowych z nauczycielem akademickim, pod kierunkiem którego przygotowywana jest praca, celu, zakresu oraz sposobu takiego użytku.
  • Cel, zakres i sposób wykorzystania systemów sztucznej inteligencji w pracach pisemnych nie może w szczególności:
    • naruszać obowiązujących przepisów prawa,
    • naruszać powszechnie uznawanych wartości etycznych,
    • prowadzić do naruszenia praw osób trzecich,
    • prowadzić do powielenia i/lub utrwalenia informacji wprowadzających w błąd lub stanowiących element dezinformacji.
  • Wykorzystanie w pracy pisemnej materiałów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, poza oznaczeniem określonym powyżej wymaga dodatkowo jednoznacznego wskazania, we wstępie pracy lub rozdziale dotyczącym metod badawczych, celu, zakresu oraz sposobu takiego wykorzystania, zgodnie z formułą: „W pracy wykorzystano system/narzędzie sztucznej inteligencji … (jego nazwa), do … (wskazany zakres wykorzystania)”.
  • Materiały wygenerowane przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, wprowadzone bezpośrednio w pracy jako jej fragment, należy wyraźnie oznaczyć, wskazując nazwę systemu/narzędzia sztucznej inteligencji, datę dostępu, a jeśli jest to możliwe także oryginalnych źródeł ich pochodzenia np. ChatGPT, chat.openai.com [data dostępu:...].
  • Cel, zakres oraz sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w przygotowaniu pracy dyplomowej powinien uwzględniać poziom studiów, specyfikę danego programu oraz charakter pracy.
  • Przepisy dotyczące prac dyplomowych, stosuje się odpowiednio do rozpraw doktorskich, prac zaliczeniowych i innych form weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się, w tym m.in. prezentacji, raportów, sprawozdań.
  • Prace studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych oraz uczestników innych form kształcenia mogą być wyrywkowo weryfikowane za pomocą detektorów sztucznej inteligencji, a autor pracy zobowiązany jest do poddania się tej procedurze.
  • Praca dyplomowa na każdym etapie przygotowania może podlegać weryfikacji w systemie JSA lub innym posiadającym funkcję wykrywania prawdopodobieństwa współpracy z systemami sztucznej inteligencji.
  • Do weryfikacji samodzielności pracy dyplomowej pod kątem wykorzystania przy jej tworzeniu systemów sztucznej inteligencji stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia nr 130 Rektora Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 14.04.2021 r.
  • W przypadku rażącego wykroczenia lub nagminnych wykroczeń poza uzgodnienie, z prowadzącym zajęcia, a w przypadku prac dyplomowych z nauczycielem akademickim, a także wykorzystania w pracy systemów sztucznej inteligencji w sposób niezgodny z przepisami niniejszego zarządzenia, dziekan – na wniosek kierującego pracą – kieruje wniosek do Rektora UŁ o wszczęcie procedury dyscyplinarnej wobec autora pracy zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
  • Dziekan, w porozumieniu z odpowiednią Wydziałową Komisją ds. jakości kształcenia, może ustalić szczegółowe zasady wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia dla określonego programu/programów studiów, z uwzględnieniem przepisów niniejszego zarządzenia.
  • Te szczegółowe zasady muszą uzyskać pozytywną rekomendację Zespołu ds. generatywnej sztucznej inteligencji działającego w Uniwersytecie Łódzkim.

Zasady te wprowadzone zostały zarządzeniem nr 106 Rektora UŁ z dnia 19 lipca 2024 r. dotyczącym korzystania z systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia i dyplomowania w Uniwersytecie Łódzkim. 

Kontakt

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR