Biogram

Leszek Karczewski - teoretyk literatury i teatrolog, wykładowca twórczego pisania, muzealnik i edukator kulturowy, kompozytor i jogin. Adiunkt w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, zastępca dyrektora ds. promocji i upowszechniania Muzeum Sztuki w Łodzi. W latach 2001-2008 recenzent teatralny „Gazety Wyborczej”. W latach 2008-2022 kierownik Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi, pomysłodawca i realizator m.in. Kulturanka, nagrodzonego przez MKiDN Sybillą 2012, kurator licznych szkoleń i akcji społeczno-artystycznych, m.in. Galerii Dżinsów, WIKIzeum i ms3 Re:akcja, współautor podręcznika twórczości Książka do zobaczenia. W latach 2017-2019 członek Rady Programowej NIMOZ (dziś NIM). Kompozytor muzyki do gier wideo. Jogin, wieloletni nauczyciel w tradycji jogi B.K.S. Iyengara. Wyróżniony m.in. honorową odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej.

Zainteresowania

Główny obszar zainteresowań naukowych to edukacja kulturowa, w szczególności problematyka teorii twórczości (odniesienie do przedmiotu Kreacja bohatera), sprawczości sztuki, autonomii sztuki i emancypacji odbiorcy (Tekst w działaniu społecznym,Perswazja w tekstach kultury) oraz dydaktyka i metodyka działań twórczych (odniesienie do ogólnoakademickiej sprawności dydaktycznej i metodycznej). Ostatnie osiągnięcia badawcze dotyczą wpływu partycypacyjnych działań twórczych na instytucjonalną samo-reorganizację muzeum [Distributed Community. Participatory Actions and Organizational Culture of a Museum Institution . W: „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2024, tom 18, nr 1] oraz wpływu działań opisywanych estetyką relacyjną na kształt tożsamości indywidualnej i kulturowej w kontekście badań neurofizjologicznych [Więzy i więzi tożsamości. Edukacja muzealna i konserwatyzm poznawczy. W: „Muzealnictwo” 2023 (64)].

Drugi obszar zainteresowań to piśmiennictwo pedagogiczne polskiej awangardy wizualnej dwudziestolecia międzywojennego (przedmioty: Edukacja kulturowa – wprowadzenie, Tekst w działaniu społecznym); ich wyraz daje m.in. tekst w dwóch wersjach językowych: Pedagogika patrzenia. Sztuka jako narzędzie modernizacji społecznej. W: Łódź. Miasto modernistyczne. Pod red. K. Badowskiej, T. Cieślaka, K. Pietrych, K. Radziszewskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024; The Pedagogy of Looking: Art as a Tool of Social Modernization. W: City of Modernity. Łódź. Ed. K. Badowska, T. Cieślak, K. Pietrych, K. Radziszewska, Harrassowitz Verlag, 2023.

Trzeci główny obszar badań to teoria interpretacji (w odniesieniu wszystkich prowadzonych przedmiotów): namysł ten podejmuje m.in. tekst Nie ma standardowej interpretacji. Misreading a muzealna publiczność. W: „Muzealnictwo” 2020 (61).

Czym się zajmuję - opis stanowiska

adiunkt

Katedra Teorii Literatury

Działalność naukowo-dydaktyczna i organizacyjna:

1. zajęcia dydaktycznych w Instytucie Kultury Współczesnej Wydziału Filologicznego na kierunkach Twórcze pisanie i Kulturoznawstwo: Kreacja bohatera, Edukacja kulturowa - wprowadzenie, Scenariopisarstwo - wprowadzenie, Tekst w działaniu społecznym, Dźwiękowoś tekstu, Seminarium licencjackie 1 + 2

2. badania i działalność popularyzatorska w dyscyplinach literaturoznawstwo oraz nauki o kulturze i religii

3. współpraca przy wdrożeniu i korektach programu studiów Twórczego pisania

4. koordynacja programu Erasmus dla kierunku Twórcze pisanie

5. opieka promotorska nad studentami kierunku Twórcze pisanie (seminarium licencjackie)



Dyżury

adiunkt

Katedra Teorii Literatury

DYŻURY CYKLICZNEPONIEDZIAŁEK


15:00 - 16:00

 

CZWARTEK


10:30 - 11:30Dostępny poprzez Teams - także w innych godzinach.

 

Pomorska 171/173 pokój: 3.09 90-236 Łódź

Kontakt

adiunkt

Katedra Teorii Literatury

e-mail: ikw@uni.lodz.pl

www: https://www.uni.lodz.pl

Pomorska 171/173
90-236 Łódź

Pomorska 171/173 pokój: 3.09 90-236 Łódź

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR