Strefa kandydacka

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Przed Tobą ważny moment - złożenie dokumentów, które umożliwią Ci wzięcie udziału w rekrutacji na studia. Zanim jednak to zrobisz, chciałbyś pewnie poznać odpowiedzi na gnębiące Cię pytania. Żeby rozjaśnić kwestie, które mogą zastanawiać Cię na etapie rekrutacji, przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Znajdziesz je poniżej. Miłej lektury! 

Najczęściej zadawane pytania

Czy w przyjęciu na studia stacjonarne/niestacjonarne ma znaczenie kolejność dokonania rejestracji?

Nie ma to żadnego znaczenia, kandydaci są przyjmowani na studia zgodnie z zasadami przyjęć uchwalonymi przez Senat UŁ. Zasady te nie przewidują w żadnym przypadku kryterium kolejności.

Czy wymagane dokumenty zobowiązany jestem dostarczyć osobiście, czy też może to zrobić w moim imieniu rodzic? Jeśli tak, to czy konieczne są dodatkowe dokumenty?

Dokumenty można dostarczyć osobiście, przesłać pocztą lub przekazać przez zaufaną osobę (np. rodzica). W ostatnim przypadku nie jest wymagane upoważnienie.

Kiedy należy dostarczyć dokumenty na uczelnię?

Terminy składania dokumentów na studia stacjonarne i niestacjonarne podane są na karcie kierunku w sekcji "Terminy i miejsce składania dokumentów" .

Jakie dokumenty trzeba dostarczyć na uczelnię po otrzymaniu informacji o zakwalifikowaniu na studia?

Wykaz dokumentów zamieszczony jest w menu: POMOC - Rekrutacja. Dodatkowe dokumenty wymienione są przy poszczególnych kierunkach/specjalnościach.

Czy podczas rekrutacji brane są pod uwagę wyniki z ustnych egzaminów maturalnych w ramach „nowej matury”?

Nie, w przypadku nowej matury pod uwagę brane są tylko wyniki z pisemnych egzaminów maturalnych. 

Jakie procedury obowiązują mnie, jeżeli posiadam maturę międzynarodową (IB)?

Kandydatów z maturą międzynarodową obowiązują takie same przedmioty egzaminu maturalnego, jak kandydatów z nową maturą. 

Jakie procedury obowiązują mnie, jeżeli jestem obywatelem Polski, ale posiadam maturę zagraniczną?

Obywatele polscy z maturą zagraniczną kwalifikowani są na podstawie wyników egzaminów maturalnych zgodnie z zasadami przyjęć na dany kierunek – szczegółowy tryb postępowania zamieszczony jest w menu POMOC – Rekrutacja. 

Maturę zdawałem w szkole/oddziale dwujęzycznym. W jaki sposób obliczane są moje wyniki?

Kandydatom ze szkół dwujęzycznych stosuje się następujące przeliczniki z matury dwujęzycznej z języka obcego: w kategorii 1 - 5 (dla neofilologii język wiodący x7), w kategorii 2 – 3,75, w kategorii 3 -1,25. Przedmioty zdawane w języku obcym na maturze dwujęzycznej liczone są zamiennie z poziomem rozszerzonym z danego przedmiotu. 

Na ile kierunków mogę kandydować na UŁ?

Nie ma żadnego ograniczenia co do liczby kierunków, na które można kandydować w UŁ. 

Do kiedy można wpisać wyniki z matury i przypisać opłatę do kierunku?

Na studia stacjonarne pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie opłaty należy dokonać do 3 września, natomiast wyniki/oceny z matury należy wprowadzić najpóźniej do 7 września. Wszystkie terminy podane są w terminarzu rekrutacyjnym dostępnym na głównej stronie rekrutacji w zakładce START-AKTUALNOŚCI. 

Czy mam samodzielnie wpisać wyniki z matury do mojego kona rejestracyjnego?

Tak, kandydat zaznacza przedmioty maturalne i wpisuje wyniki/oceny. 

Czy mogę już się zarejestrować, jeśli jestem tegorocznym maturzystą i jeszcze nie mam wyników maturalnych?

Tak. W miejscu, w którym należy wprowadzić swoje egzaminy maturalne na koncie rejestracyjnym, zaznacza zdawane na maturze przedmioty, pozostawiając przy nich wynik "0". Dzięki temu system pozwoli Ci zarejestrować się na dany kierunek, na który w rekrutacji wymagane są przedmioty spośród zaznaczonych egzaminów maturalnych. Po uzyskaniu wyników pamiętaj o ich uzupełnieniu w systemie IRK, w terminie określonym w terminarzu rekrutacji dostępnym na głównej stronie rekrutacji w zakładce START-AKTUALNOŚCI. 

Do kiedy trwa rejestracja na studia?

Rejestracja na studia stacjonarne pierwszego stopnia i jednolite magisterskie trwa do 3 września, na studia stacjonarne drugiego stopnia i na studia niestacjonarne zgodnie z terminarzem rekrutacyjnym dostępnym w zakładce Start-Aktualności. Wszystkie terminy podane są w terminarzu dostępnym na głównej stronie rekrutacji. 

Do kiedy mogę się rejestrować, jeżeli zdawałem maturę międzynarodową (IB)?

Jeżeli zdawałeś maturę międzynarodową, rejestrujesz się tak jak wszyscy: do 3 września. Czas na wpisanie wyników maturalnych masz do 7 września.  

Gdzie i kiedy będę mógł sprawdzić wyniki rekrutacji?

Wyniki rekrutacji pojawią się w Twoim indywidulanym koncie rekrutacyjnym po ich opublikowaniu przez komisje rekrutacyjne. 

Zdawałem tylko poziom rozszerzony konkretnego przedmiotu. Jaka wartość wpisać w polu dla wyniku z poziomu podstawowego? Co wpisać w wyniku egzaminu na poziomie podstawowym, jeżeli z danego przedmiotu był zdawany tylko poziom rozszerzony?

Należy wypełnić tylko wynik dla poziomu rozszerzonego, dla poziomu podstawowego pozostawić wartość 0. System przyjmie to jako egzamin zdawany na poziomie rozszerzonym. Do obliczenia punktów brany jest i tak tylko jeden poziom dla danego przedmiotu - ten, który da najlepszy wynik. 

Co zrobić, jeżeli nie mam jeszcze dyplomu, a trwa termin składania dokumentów?

Za zgodą komisji rekrutacyjnej możesz złożyć zaświadczenie o ukończeniu studiów (do pobrania w dziekanacie). Kopię dyplomu i suplementu, po jego otrzymaniu, będziesz musiał uzupełnić możliwie jak najszybciej, do upływu jednego miesiąca od zdania egzaminu dyplomowego.  

Co zrobić, gdy nie mam jeszcze dyplomu, a do przystąpienia do rekrutacji potrzebne są oceny i średnie?

W sekcji Dane osobowe->wykształcenie dokument uprawniający do podjęcia studiów - zaznacz rodzaj dyplomu, jaki uzyskałeś. Następnie uzupełnij swoje oceny. Wybierz odpowiednie pozycje, ale nie wpisuj jeszcze wyników. Zapisz formularz i pamiętaj o uzupełnieniu wyników w późniejszym terminie, ale zgodnie z kalendarzem rekrutacji.  

 

Posiadam maturę dwujęzyczną, ale jej wyniki są brane pod uwagę tylko w przypadku uzupełniania wyników języków obcych. Dlaczego?

Ponieważ matura dwujęzyczna jest przeliczana inaczej tylko w przypadku języków obcych. Dla innych przedmiotów jest brana pod uwagę zamiennie z poziomem rozszerzonym w języku polskim. W tym miejscu należy wpisać lepszy wynik z rozszerzonego egzaminu dla danego przedmiotu.  

Do której kategorii najlepiej wpisać przedmioty podczas rejestracji na kierunek?

Po zalogowaniu się na swoim koncie wpissz wszystkie wyniki, które uzyskałeś na maturze. System sam przydzieli przedmioty do kategorii tak, aby uzyskać jak największą liczbę punktów. 

Jakie są progi punktowe przyjęć na konkretne kierunki?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, ile punktów potrzebujesz, żeby dostać się na dany kierunek, skontaktuj się z Rekrutacją UŁ. Progów nie podajemy wcześniej, ponieważ zależą od wyników matur kandydatów rejestrujących się w bieżącym roku.   

Jestem z innego miasta. Czy mogę ubiegać się o miejsce w akademiku?

Tak, o ile spełniasz odpowiednie kryteria. Więcej dowiesz się na tej stronie

Zdawałem nową maturę, dlaczego nie mogę uzupełnić wyników egzaminów ustnych?

W przypadku nowej matury do kwalifikacji brane są pod uwagę tylko wyniki z egzaminu pisemnego, dlatego system nie przewiduje możliwości wpisania wyników z egzaminów ustnych.

Co mam zrobić, jeżeli zapomniałem hasła logowania na osobiste konto rejestracyjne?

Skorzystaj z funkcji odzyskiwania hasła, która znajduje się pod oknem logowania. Nowe hasło zostanie wygenerowane i przesłane automatycznie na podany przez Ciebie adres email. Jeżeli nie wskażesz adresu email, prosimy o kontakt z Centrum Obsługi Studentów i Doktorantów Rekrutacja i Tok Studiów (zakładka Pomoc->Kontakt). 

Błędnie zaznaczyłem rodzaj matury. Co mam zrobić?

W takiej sytuacji musisz wykonać kilka prostych kroków: 

  •  wypisz się ze wszystkich kierunków studiów na jakie się zapisałeś 

  • na liście przedmiotów maturalnych odznacz wszystkie zaznaczone przedmioty 

  • w danych osobowych w zakładce "wykształcenie" zmień rodzaj matury na właściwy 

  • ponownie zaznacz przedmioty maturalne i zapisz się na interesujące Cię kierunki 

Czy swoje dane mogę wydrukować w formacie "ankiety osobowej"?

Tak, pod warunkiem, że uzupełniłeś wszystkie wymagane pola. Skorzystaj z funkcji Wydruk ankiety osobowej, która jest widoczna na stronie kandydata w części Moje kierunki studiów. 

Co zrobić, jeżeli przy moim zdjęciu widnieje opis "Czekające na akceptację"?

Nie jest to powód do niepokoju, ponieważ zdjęcia są akceptowane dopiero na etapie przyjmowania dokumentów. Jeżeli obok swojego zdjęcia widzisz napis "odrzucone" i jeżeli nie wskazano powodu odrzucenia, skontaktuj się z Rekrutacją UŁ, która wskaże, co należy poprawić, żeby zdjęcie przeszło proces akceptacji.  

Podczas rejestracji na kierunek na studiach II stopnia pojawił mi się komunikat: "Nie jest możliwe spełnienie warunków rekrutacji!" i nie mogę dokonać zapisu. Co mam zrobić?

Najczęściej powodem jest brak uzupełnionej oceny końcowej ze studiów (oceny z dyplomu). Jeżeli mimo tego nadal widzisz ten komunikat, upewnij się, że uzupełniłeś wszystkie wymagane wyniki egzaminów i inne dane jak np. średnią ocen uzyskaną w toku studiów.  

Dlaczego po wprowadzeniu do formularza oceny z przecinkiem np. 4,5 system kasuje wartość znajdującą się po przecinku?

Wystarczy zmienić przecinek na symbol kropki.  

Do kiedy powinienem uiścić opłatę rekrutacyjną?

Podczas elektronicznej rejestracji zapisów na kierunek.   

W jaki sposób można dokonać opłaty rekrutacyjnej?

Forma wpłaty pieniędzy na konto jest dowolna - może to być np. przelew bankowy lub pocztowy. Najważniejsze, aby pieniądze zostały przelane na indywidualny numer konta wygenerowany przez system IRK podczas rejestracji – dla każdego kandydata inny.  

UWAGA! Na indywidualne konto rekrutacyjne można wpłacać tylko opłaty rekrutacyjne danego kandydata! 

Czy na moim koncie będzie widoczne potwierdzenie dokonania opłaty rekrutacyjnej i kiedy to nastąpi?

Tak. Taka informacja pojawi się po kilku dniach, ponieważ tyle może trwać proces księgowania. W przypadku przelewu bankowego trwa to zwykle 2-3 dni robocze, jednak w przypadku przelewu pocztowego termin może wydłużyć się nawet do dwóch tygodni.  

Czy każdy kandydat ma swój indywidulany numer konta bankowego, na który powinien wpłacić opłatę rekrutacyjną?

Tak, podczas rejestracji w systemie IRK generuje się indywidualny numer konta bankowego do opłat rekrutacyjnych.  

Staram się o przyjęcie na więcej niż jeden kierunek na tym samym wydziale. Ile opłat rekrutacyjnych wnieść?

Tyle, na ile kierunków zdajesz. To, czy kierunek lub specjalność są prowadzone na tym samym wydziale nie ma w tym przypadku znaczenia. 

Od dokonania opłaty rekrutacyjnej minęło już sporo czasu, ale nadal nie widzę jej potwierdzenia na moim koncie. Co robić?

Informacja o dokonaniu wpłaty będzie widoczna na koncie dopiero po zaksięgowaniu jej na koncie uczelni. Zgłoś się z dowodem wpłaty do Centrum Obsługi Studentów i Doktorantów - Rekrutacja i Tok Studiów przy ul. Uniwersytecka 3, p. 203. 

Czy studia w języku angielskim są płatne?

Tak. Obowiązująca walutą są złotówki.

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR