WSPARCIE W CWiD (wcześniej ACW)

Uniwersytet Łódzki to otwarta instytucja, która zachęca do studiowania oraz wyrównuje szanse w dostępie do edukacji wyższej osobom ze szczególnymi potrzebami i/lub niepełnosprawnościami.

Dla pracowniczek/pracowników administracyjnych i dydaktycznych UŁ Centrum Wsparcia i Dostępności (wcześniej ACW UŁ) organizuje warsztaty grupowe lub/i konsultacje indywidualne.  


Jeżeli:

  • potrzebujesz indywidualnych wskazówek, jak dostosować materiały dydaktyczne do potrzeb osoby studiującej z niepełnosprawnościami lub/i szczególnymi potrzebami,
  • potrzebujesz dowiedzieć się jak adekwatnie reagować na trudne sytuacje, które wynikają. z niepełnosprawności lub/i szczególnych potrzeb osoby studiującej
  • chciałabyś/chciałbyś dowiedzieć się, jakie formy wsparcia proponujemy kandydatom/studentom/doktorantom z niepełnosprawnościami lub/i trudnościami zdrowotnymi,
  • interesuje Cię savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami,

skontaktuj się z CWiD UŁ (wcześniej: ACW UŁ), zadzwoń: 42-665 51 65, napisz e-mail: cwid@uni.lodz.pl  lub przyjdź osobiście do biura CWiD UŁ, ul. Pomorska 152, Łódź.

Wsparcie w CWiD - Strefa pracownika

Wsparcie dla pracowniczek i pracowników UŁ - Warsztaty i konsultacje indywidualne (najbliższe terminy)

Maj w CWiD 

Spotkanie otwarte na wykładowców i wykładowczyń UŁ  - stacjonarnie w kameralnych grupach.

 

06.05.2025, godz. 10.00 – 11.00 

Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych

Prelekcja pt.: „Perspektywa, której nie widać – spotkanie z codziennością osób z niepełnosprawnością wzroku”. 

Prelekcja połączona z doświadczaniem niepełnosprawności. Udział w prelekcji możliwy wyłącznie w goglach symulujących różne wady wzroku (gogle zapewnia CWiD).  

W dobrej i przyjaznej atmosferze możemy rozmawiać otwarcie i zadawać pytania, które być może od dawna zalegają w naszych myślach.  

 

20.05.2025, godz. 13.00 – 15.00 

"Przeciwko chronicznemu zmęczeniu w miejscu pracy" - warsztat relaksacji 

  • na zajęciach proponujemy szereg sposobów na relaksację, które można wykorzystać niemal w każdych warunkach, 

  • ćwiczymy takie sposoby redukcji napięcia psychofizycznego jak: techniki oddechowe, elementy treningu redukcji stresu opartego na uważności, progresywna relaksacja mięśni wg Jacobsona, relaks za pomocą autosugestii wg Schultza, wizualizacje. 

 

27.05.2025, godz. 13.00 – 15.00 

Grupa samorozwojowa dla os. pracowniczych chcących wymienić się doświadczeniami w pracy ze studentami neuroróżnorodnymi (case study). 

Grupa samorozwojowa to przestrzeń do dyskusji, wymiany doświadczeń, wzbogacania własnego warsztatu pracy. To cykl spotkań, których celem jest wzajemne wsparcie. Grupa dedykowana jest w szczególności tym osobom, które: 

  • doświadczają trudności w pracy ze studentami z niepełnosprawnościami/ ze szczególnymi potrzebami, 
  • chcą dzielić się swoimi doświadczeniami i tzw. dobrymi praktykami w zakresie pracy z osobami ze szczególnymi potrzebami, 
  • szukają miejsca, gdzie mogą wspólnie zastanowić się nad konkretnymi sytuacjami i rozwiązaniami, 
  • chcą spojrzeć z innej perspektywy na swoją trudność. 


Jaka tematyka będzie poruszana? 

  • Na spotkaniu pracujemy nad minimum jednym ze zgłoszonych problemów (case study). Podczas najbliższego spotkania tematem głównym będzie praca ze studentami neuroróżnorodnymi (m.in.: spektrum autyzmu, ADHD). 
  • Grupę prowadzą pracowniczki CWiD.  

 

Miejsce: CWiD UŁ, ul. Pomorska 152, Łódź

Obowiązują wcześniejsze ZAPISY (mailowo): cwid@uni.lodz.pl 

Wszystkie działania realizowane są przez pracowniczki/pracowników CWiD UŁ.

 

Dostępność. Szczególne potrzeby związane z dostosowaniem zajęć z powodu niepełnosprawności/ szczególnych potrzeb prosimy zgłaszać przy zapisie.  

 

Dodatkowo proponujemy: 

  • Indywidualne wsparcie edukacyjne dla nauczycieli/nauczycielek/osób nauczających doświadczających trudności w komunikacji ze studentami z niepełnosprawnościami lub/i szczególnymi potrzebami. 
  • Wsparcie psychologiczne dla pracowników/pracowniczek/osób pracujących w UŁ przeżywających trudności emocjonalne w pracy z osobami z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami.  

 

Konsultacje indywidualne:

 

  • Konsultacje edukacyjne dla osób prowadzących zajęcia doświadczających trudności w pracy ze studentami z niepełnosprawnościami lub/i szczególnymi potrzebami.
    Obowiązują zapisy (mailowo): dagmara.michalowska.gudala@uni.lodz.pl
  • Konsutlacje psychologiczne dla pracowników/pracowniczek/osób pracujących w UŁ przeżywających trudności emocjonalne w pracy z osobami z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami. 
    Obowiązują zapisy (mailowo)beata.majcher@uni.lodz.pl
     

Miejsce konsultacji: CWiD UŁ, ul. Pomorska 152, Łódź

Wszystkie działania realizowane są przez pracowniczki/pracowników CWiD UŁ, zgodnie z zasadami wsparcia CWiD dla osób pracujących w UŁ.

 

Wskazówki dla nauczycieli i nauczycielek akademickich

Zachęcamy do zapoznania się z:

  • przykładowymi sytuacjami i propozycjami reagowania - nasz zespół opracował Wskazówki dla prowadzących zajęcia - przykładowe sytuacje i propozycje sposobów reagowania w sytuacjach z osobami studiującymi ze szczególnymi potrzebami (zgłaszającymi trudności zdrowotne/deficyty/niepełnosprawności). Do każdej sytuacji należy podchodzić indywidualnie i poszukiwać rozwiązań.
     
  • PRZEWODNIKIEM dla pracowniczek/pracowników uczelni wyższych, który powstał w ramach innowacji społecznej Fundacji Aktywnych FURIA pt.: „TŁUMACZ/ADWOKAT SPOŁECZNY – ASYSTENT OSOBY z ASD”
    (Innowacja realizowana była w ramach projektu: „Przepis na wielkopolską innowację społeczną – usługi opiekuńcze dla osób zależnych”, którego celem było: wsparcie rozwoju innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do skuteczniejszego i efektywniejszego rozwiązywania problemów społecznych związanych z zabezpieczeniem potrzeb osób zależnych. Projekt realizowany był na zlecenie Ministerstwa Rozwoju w ramach IV Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 4.1 Innowacje społeczne i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego).
  • praktycznymi wskazówkami dla nauczycieli akademickich dotyczącymi adaptacji materiałów dydaktycznych na zajęcia ze studentami/doktorantami z rożnego rodzaju niepełnosprawnościami, które opracowała Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego FIRR.

O NAS

MISJA ACW UŁ

Misją ACW UŁ jest tworzenie w Uniwersytecie Łódzkim przestrzeni równych szans w studiowaniu dla osób ze szczególnymi potrzebami. Dążymy do zapewnienia dostępności osobom, które z uwagi na niepełnosprawność, stan zdrowia, trudności adaptacyjne lub inne powody, nie są w stanie realizować procesu uczenia się i pracy naukowej na zasadach równości oraz z zachowaniem najwyżej jakości kształcenia.

Każda osoba z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami ma prawo do równego dostępu do edukacji na poziomie wyższym. Wspieramy zarówno w sprawach związanych z kształceniem, jak i szeroko rozumianą aktywnością w środowisku akademickim. Do każdej osoby podchodzimy indywidualnie. Poznajemy jej specyficzne potrzeby i możliwości psychofizyczne oraz dobieramy odpowiednie rodzaje wsparcia, żeby mogła w pełni uczestniczyć w procesie studiowania.


Udzielamy wsparcia w zakresie:

  • wyrównywania szans edukacyjnych
  • rozwiązywania trudności edukacyjnych, wynikających z przyczyn zdrowotnych i/lub adaptacyjnych
  • higieny zdrowia psychicznego
  • rozwoju osobistego
  • profilaktyki i terapii uzależnień
  • adaptacji procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb i możliwości.

 

Forma wsparcia: stacjonarnie w ACW UŁ (ul. Pomorska 152, Łódź) lub on-line (Teams).


Wsparcie w ACW UŁ jest bezpłatne. Działamy zgodnie z Regulaminem przyznawania wsparcia.

 

POZNAJ ZESPÓŁ ACW UŁ
GODZINY OTWARCIA BIURA

Biuro ACW UŁ jest otwarte w godzinach:


Od poniedziałku do piątku: 8.00 - 15.00

 

 

 

 

DANE TELEADRESOWE

Akademickie Centrum Wsparcia UŁ  
ul. Pomorska 152  
91-404 Łódź  


T: 42 665 51 65, 42 235 01 80  
E: acw@uni.lodz.pl

 

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR